dam-dash ǀ دام داش عمران

مطالب عمرانی و معماری

صفحه اصلی
صفحه اصلی
امتحانات فني
نقشه ها
کتاب و جزوه
دانستنيها
dam-dash ǀ دام داش عمران
<<دام داش>> سایت تخصصی در زمینه عمران بوده درسا و جزوه های آموزشی های کاربردی و مهم را میتوانید از این سایت دریافت کنید.
.با نظراتتون به ما امید و دلگرمی بدید تا انگیزه کافی رو داشته باشیم.
اگه هم مطلبی داشتین که احساس میکنید میتواند به ما کمک کند حتما اطلاع دهید.
مدیر مدیره!!
نظر دوستان
تبليغات
تبـــــادل لینــــک مطالـب ارســـالی شما
.:توجه:.بعد از دریافت فایل ها به رمز آن ها نیز دقت کنید
دوشنبه, ۴ فروردين ۱۳۹۳، ۰۸:۰۰ ب.ظ

ترفندهای اتوکد

Autocad

پاک کردن لایه های اضافی :
بعضی مواقع با نقشه هایی سرو کار داریم که پر از لایه های جور واجور هست و خیلی ها شونم هیچ چیز داخلشون نیست!
حالا اگه ما بخوایم این نقشه رو کنترل کنیم و یک سری ویرایش ها روش اعمال کنیم با اون همه لایه کاره اعصاب خورد کنی هست !
خوده پیدا کردنه لایه ها … حالا اگه ما لایه های بی مصرف رو پاک کنیم خیلی بهتر میشه !
برای این کار در پنجره layer properties داخل قسمتی که لایه ها قرار دارند کلیک می کنیم. و بعد ctrl+a رو میزنیم! بعد از اون هم دکمه ی Delete رو میزنیم. با این کار لایه هایی که شامل هیچ آبجکتی نباشه پاک میشه.
البته این یک ترفند ابتدایی بود ولی خوب برای افراز تازه کار مناسبه

لطفا ادامه مطلب را ببینیید…

یکی از رایجترین مشکلات کاربران اتوکد مشکل چرخ وسط موس هنگام استفاده امکان Zoom in/out هست. دلیل این مشکل تداخل نرم افزار اتوکد با درایور موس هست. بهترین روش اینه که از آخرین درایور موس مایکروسافت استفاده کنید و درایور موس خودتون رو فراموش کنید. و یا اینکه موقتا برنامه های نصب شده با درایور موس خودتون را غیر فعال کنید.
یکی از جالبترین قابلیتهای اتوکد اضافه کردن Hyperlink به اشیا موجود در محیط ترسیم هست.

Hyperlink ها درست مثل همین Hyperlink های صفحات وب کار میکنند. به عنوان مثال شما میتوانید قسمتی از محیط ترسیم رو به فایل اتوکد دیگری لینک کنید تا کاربر به راحتی با یک مجموعه ترسیمات مرتبط، ارتباط برقرار کنه.

هنگام ساخت Hyperlink هیچگونه محدودیتی از نظر آدرس مقصد وجود نداره. میتونه یک فایل اتوکد دیگه باشه یا اینکه یک فایل MSWord و یا DOC, XLS, PDF و … این فایلها میتوانند روی سیستم شما و یا روی سرور و یا اینکه یک آدرس وب و … قرار گرفته باشند.

برای ساخت Hyperlink در خط فرمان تایپ کنید : HYPERLINK یا اینکه از میانبر Ctrl-K استفاده کنید. سپس شی مورد نظر رو انتخاب کنید. و در پنجره ای که باز میشه آدرس HYPERLINK رو وارد کنید. میتونید یک توضیح هم اضافه کنید. هنگامی که موس شما روی یک شی لینک شده برود علامت موس نمایشگر موس عوض میشه و متنی که نوشتید ظاهر میشه. با گرفتن کلید Ctrl و سپس کلیک کردن بر روی شی مورد نظر آدرس مقصد لینک باز میشه. اگر مقصد یک فایل اتوکد باشد اون فایل در پنجره جدیدی باز میشه.

میتوانید با راست کلیک کردن بر روی شی HYPERLINK انتخابی مسیر لینک ضمیمه شده رو ویرایش کنید.
در خط فرمان تایپ کنید : MBUTTONPAN بعد مقدار این متغیر رو به ۰ تغییر بدید. حالا عملکرد دگمه وسط موس شما تغییر میکنه و بجای عمل Pan ، منوی Snap ظاهر میشه.

ممکنه این منو برای برخی کاربران خیلی مفید تر از Pan باشه. با تغییر این متغیر به عدد ۱ به وضعیت سابق بر میگردید.

یک روش دیگه برای ظاهر شدن منوی Snap اینه که هنگام راست کلیک کردن دگمه Shift رو هم نگه دارید.

اگر عادت دارید که در ترسیم به مقدار زیادی بلوک ایجاد کنید و نام بلوکها و رفرنس آنها زیاد اهمیت نداره میتوانید از دستور های: COPYCLIP و PASTEBLOCK استفاده کنید.

برای راحتی بهتره برای این دو دستور دو آیکون تولبار بسازید. من پیشنهاد میکنم این آیکون را در ToolPalette بسازید. دستور ماکرو هم این میتونه باشه :

مزیت این روش اینه که با چند کلیک یک بلوک خواهید داشت.
میتوان با تایپ دستور Rename این بلوکها را بعدا تغییر نام داد.گاهی اوقات منوها و تولبارها آنقدر زیاد میشه که چیز زیادی از محیط ترسیم باقی نمی ماند. در فتوشاپ میتونید با زدم کلید Tab به طور موقت ابزارهای موجود رو پنهان کنید. در اتوکد هم برای این کار دو روش وجود داره :

• استفاده از دستور CLEANSCREENON برای پنهان کردن ابزارها و استفاده از دستور CLEANSCREENOFF برای ظاهر کردن ابزارها و منو ها. ولی بهتره بجای تایپ این دستورات از کلید میان بر Ctrl-0 استفاده کنید.
• استفاده از دستور fullscreen. برای استفاده از این دستور باید حتما Express Tools نصب شده باشه. با تایپ کردن مجدد این دستور از وضعیت تمام صفحه خارج میشوید.

در شکل پایین مقایسه ای بین این دو وضعیت مشاهده میکنید:

اتوکد پیشرفته

در مواقعی که تعداد صفحات برای پرینت زیاد باشد و یا در حالت های سه بعدی برای چیدن ترسیمات از بعد های مختلف می توانید در نوار زیرین اتوکد روی layout1  کلیک کنید و در پنجره باز شده در سربرگ plot diviceچاپگر خود را معرفی و در سربرگ layout setting  مشخصات برگه خود را نتظیم میکنید.

و دکمه OK  جهت تایید کلیک می کنید. حال پنجره ای سفید باز می شود که در قسمت خط چین محدوده کاغذ و در قسمت داخل (مستطیل) ترسیمات را دارید . با انتخاب مستطیل می توانید آن را بزرگ وکوچک کنید و یا برای دیده نشدن لایه آن را خاموش کنید و یا چیزی را در آنجا تایپ کنید

برای بزرگ و کوچک کردن ترسیمات ، داخل مستطیل  دو بار کلیک می کنید تا به حالت MODEL برود و برای برگرداندن به حالت صفحه PAPER بیرون مستطیل دو بار کلیک می کنید و یا از ابزار های پایین صفحه استفاده می کنیم.

حال با استفاده ار فرمان zoom (توضیحات درباره فرمان zoom در قسمت بعد) ترسیم را کوچک یا بزرگ و یا به آن مقیاس می دهیم. اکنون دیگر همانند نرم افزار word شما صفحه پیش نمایش پرینت را دارید که با زدن کلیدplot و تایید تنظیمات همان چیزی را که مشاهده میکنید پرینت می گیرید

برای داشتن تعداد دید های بیشتر از دید ترسیمات ابتدا مستطیل model یا همان مستطیل ترسیمات را کوچکتر کرده و جا را برای پنجره های بیشتر باز می کنید و از نوار ابزار View>Veiwports>1veiwports را انتخاب و یک پنجره باز میکنید . حال مشاهده میکنید که ترسیمات در پنجره فرق ضاهر میشوند و یا برای داشتن دید های غیر از شکل مستطیل (مانند دایره و یا چند ضلعی) ابتدا ترسیمات به صورت Pline  ترسیم و به وسیله منوی View>Viewports>Object ترسیم را انتخاب و خواهید دید که ترسیمات در آن ضاهر خواهد شد.
عمومی – عوض کردن رنگ پس زمینه صفحه ترسیمات ، خط فرمان ، نوشته های خط فرمان و …
از طریق پنجره Tools>Options…  و در سربرگ Display روی دکمه Color کلیک کنید و از طریق نوار پایین کشیدنی window Element هدف مورد نظر را انتخاب و رنگ آن را عوض می کنید.
عمومی : خاموش کرن لایه ها فقط با یک کلیک
وقتی می خواهید لایه ای را در ترسیم خاموش کنید باید ابتدا روی ترسیمات کلیک کنید و سپس در قسمت لایه ها اسم لایه مورد نظر را به خاطر سپرده و در پنجره layer propertice  آن را خاموش نمایید و این عمل وقتی که تعداد لایه ها و ترسیماتی که می خواهیم خاموش کنید زیاد باشد این کار دشوار خواهد بود.
راه حل : در منوی Express>layers>layer off را زده و ترسیمات را انتخاب می کنیم و خواهید دید که سریعا خاموش می گردند.
پیشرفته : چگونه برای انتخاب به جای یک پنجره چهار ضلعی یک پنجره چند ضلعی داشته باشیم .
در بعضی از مواقع برای انتخاب اشیاء (بیشتر برای ویرایش) به مشکل بر خورد می کنیم برای اینکه یک چند ضلعی برای انتخاب داشته باشیم در هنگام اجرای فرمان ویرایشی در خط فرمان CP را تایپ می کنیم حال می توانید برای انتخاب یک چند ضلعی درست کنید و در آخر برای بستن چند ضلعی دکمه enter را فشار می دهیم
عمومی : فرق بین اتصال چند ضلعی region و pline

ممکن است در موقع اتصال چند خطی line به همدیگر در فرمان boundary  دو گزینه region و polylineرا مشاهده کنید که تفاوت آن به شرح زیر است :

در اتصال region ترسیم به صورت یک صفحه سه بعدی در می آید . یعنی در حالت hide قسمت پشت آن دیده نمی شود و می توان عملیات های union – subtract – intersect  روی ترسیم انجام داد.
در اتصال polyline فقط چند خطی مانند یک ترسیم با فرمان pline در می آید و خاصیت سه بعدی ندارد .
مبتدی: ادامه ترسیم از نقطه آخر

برای مثال یک ترسیم با فرمان line کشیده ایم و انتهای ترسیم را رها کرده ایم  حال با اجرای فرمان مجددline  و زدن دکمه enter دوباره ترسیم از نقطه انتهایی قبلی شروع می شود.
حال این روش را می توان برای فرما pline – arc    نیز اجرا کرد.
مبتدی: ترسیم ابر (فرمان revcloud ) و تنظیمات آن

برای اجرای این فرمان از منوی menu>Revision Cloud   را انتخاب می کنید .

با تایپ O بعد از اجرا می توانید یک دایره ، بیضی ، مربع یا هر چند ضلعی پیوسته دیگر را انتخاب و سپس با گزینه yes   هاله های ابر را به صورت معکوس ترسیم و با گزینه no هاله ها را به صورت درست ترسیم می کند .

با تایپ A  اتوکد از شما طول قوس های ابر را می خواهد.
مبتدی: نمایش دستوراتی که تا به حال داده ایم
برای اینکه خط فرمان را به صورت واضح تر ببینیم و فرمان های قبلی را نیز مشاهده کنیم کلید F2 را فشار دهید .
حرفه ای : پیدا کردن حجم ، مرکز ثقل ، ممان اینرسی

این گزینه برای رشته های عمران و مکانیک بسیار پر کاربرد است .
ابتدا جسم مورد نظر را به صورت solid (توپر) تولید کنید(مانند فرمان box )  و سپس از منوی tool>Inquiry>Region mass properties  را اجرا کرده و جسم مورد نظر را انتخاب می کنید. در پنجره باز شده مشخصات کامل را خواهید دید. و در خط بعدی سوال می شود آیا آنالیز بر روی فایل ارائه شود یا خیر .
پیشرفته: وظایف کلید Ctrl و موس

با نگه داشتن کلید Ctrl و فشار دادن کلیک چپ ترسیمات تک تک انتخاب می شود و دیگر نمی توان برای انتخاب پنجره باز کرد.

با نگه داشتن کلید Ctrl و فشار دادن کلیک راست منوی کمکی snap باز خواهد شد.

با نگه داشتن کلید Ctrl و کلیک وسط نوعی از جابجایی نما (pan)  تبدیل می شود.
با نگه داشتن کلید Ctrl و کشیدن و انداختن ترسیم (drag & drop) با استفاده از کلیک چپ کپی تولید می کند.
پیشرفته : وظایف دکمه وسط موس

در اتوکد ۱۴ و ماقبل با زدن کلیک وسط موس منویی برای کاربرد بهتر snap باز می شد و از اتوکد ۲۰۰۰ به بعد این قابلیت با استفاده از کلید shift+right click قابل اجرا می باشد و به جای آن کلیک وسط به فرمانpan  تبدیل شده است که برای طراحان بسیار راحت تر است . و نیز با نگه داشتن کلید Ctrl و کلیک وسط می توان به نوعی دیگر نمای ترسیم را جابجا کرد.

با دو بار کلیک وسط کل ترسیم نمایش داده می شود.(معادل فرمان zoom>Extents  می باشد)
اگر بخواهیم کلیک وسط را به حالت اتوکد ۱۴ تبدیل کنید  در خط فرمان MBUTTONPAN را تایپ کرده و ۰ را وارد می کنید.
پیشرفته: غیر فعال کردن فایل های پشتیبان
بری غیر فعال کردن فایل های با پسوند bak که به صورت اتوماتیک به همراه فایل به وجود می آید در خط فرمان isavebak را اجرا کرده و ۰ را وارد می کنیم.
پیشرفته: تغییر رنگ پس زمینه اتوکد

کسانی که با نرم افزار های ترسیمی دیگر کرده باشند و بخواهند با اتوکد کار کنند اولین چیزی که به چشم می خورد رنگ سیاه پس زمینه است .

برای تغییر این رنگ از منوی Tools>Options  را انتخاب می کنیم و در سر برگ Display  روی دکمهColor کلیک کنید ، در پنجره ظاهر شده در منوی کشویی color رنگ مورد نظر را انتخاب می کنیم.
پیشرفته : وظایف چرخ موس
در اتوکد ۲۰۰۰ به بعد چرخ وسط موس نیز کمک بسیار زیادی به طراحان برای بزرگ و کوچک کردن نمای نقشه کرده است حال برای اینکه سرعت آن را زیاد و یا کم کنیم از خط فرمان دستور zoomfactorاستفاده می کنیم و با زیاد و کم کردن عدد سرعت موس را تغییر می دهیم.
مبتدی: خارج شدن از اتوکد از نوع دیگر

برای خارج شدن از اتوکد می توان با Alt+F4 خارج شد ولی راه های دیگری وجود دارد از جمله فرمانexit  و quit و همچنین Alt+Q میباشد

عمومی: فهمیدن از مدت شروع ترسیم تا حال

گاهی اوقات می خواهیم بفهمیم که چقدر در روی یک نقشه کار کرده ایم.
در خط فرمان time را اجرا می کنیم  و در قسمت Total editing time می توانید دید که مدت زمان به روز و ساعت و دقیقه و ثانیه ثبت شده است  .   در ضمن مشخصاتی از قبیل تاریخ ساخته شدن فایل و تاریخ آخرین ویرایش و مدت زمان باقی مانده تا ذخیره خودکار نشان می دهد.
عمومی: ذخیره فایل ها به صورت خودکار در نسخه های قبلی اتوکد

فایل را در اتوکد ۲۰۰۶طراحی کرده اید و می خواهید آن را برای چاپ و یا ارائه تحویل دهید ولی در کامپیوتر مقصد اتوکد ۲۰۰۰ دارد و فایل باز نمی شود.
می توان در زمان ذخیره فایل با نسخه های پایین تر save as نمود ولی با save مجددا در نسخه جاری اتوکد ذخیره می شود .   یک راه حل ساده در منو tools>options و در سر برگ open & save در زیر مجموعه file save در منوی کرکره ای نسخه مورد نظر را انتخاب کنید سپس ok .
عمومی: حذف نقطه های موقت هر هنگام ترسیم

شاید زیاد به این مورد برخورد کرده باشید که در هنگام ترسیم مشاهده می شود نقاط موقت بر روی صفحه نمایش به وجود آمده است که مزاحم طراحی می شود  با حرکت دادن صفحه و یا دستورredrow  از بین میرود که در اصطلاح (blip) گفته می شود.
برای غیر فعال کردن این خصیصه  در خط فرمان Blipmode  را تایپ نموده و enter را می زنیم و سپس مقدار ۰  را وارد می کنیم . از این به بعد دیگر نقاط را نخواهیم دید.
عمومی: تکرار فرمان به صورت خودکار

برای اینکه فرمانی را به صورت متعدد و پشت سرهم انجام دهید مطمئنا مقداری سخت خواهد بود (مخصوصا فرمان های طولانی)

برای مثال فرمان move را می خواهید به صورت متعدد اجرا و ترسیم را تغییر دهید .
در خط فرمان multiple را اجرا نموده و در خط بعد فرمان move که می خواهید به صورت پشت سر هم اجرا شود را فقط تایپ کنید.
عمومی: بازگردان اختیارات راست کلیک به اتوکد ۱۴ و ماقبل

کسانی که با اتوکد ۱۴ و یا قبل از آن به صورت حرفه ای کار کرده باشند یکی از تغییراتی که بسیار محسوس و در دسر ساز می باشد راست کلیک است (که برای خودم واقعاً دردسر بود)

در اتوکد ها قدیمی راست کلیک برابر enter  بود ولی در اتوکد ۲۰۰۰ به بعد اختیارات خاصی در آن گنجانده شده است.

حال برای بازگرداندن به حالت اتوکد های قدیم و اتوکد جدید (جوری که هر دو طرف راضی باشند) در منویtools>options و در سر برگ user preferences روی دکمه Right-click customization کلیک کنید (در اتوکد ۲۰۰۴) تیک turn on time-sensitive right click را فعال نموده و apply & close را فشار دهید
از این به بعد اگر شما راست کلیک نمایید فرمان قبلی اجرا می شود و اگر چند لحظه راست کلیک را نگه دارید اختیارات نمایان می شود.
پیشرفته: چند فرمان از اختیارات اتوکد

فرمان fill  : این فرمان برای نشان دادن اجسام توپر و خط های ترسیم شده با ضخامت است. در حالت onاجسام توپر را نشان می دهد و در حالت off اجسام را توخالی نشان میدهد و چاپ می کند.

فرمان qtext : این فرمان برای نمایش نوشته ها در تمامی حالات است . در حالت off نوشته ها نمایش داده می شوند و در حالت on نوشته ها فقط به صورت یک قاب نمایش داده و چاپ می شود

فرمان filedia : این فرمان برای نشان دادن پنجره های کاربری است (مانند پنجره open و یا options). در حالت on یا ۱ پنجره ها نمایش داده می شوند و در حالت  off پنجره ها نمایش داده نمی شود و فقط از طریق خط فرمان دنباله داد.

لازم به ذکر است بعد از اجرای فرمان یک بار ترسیم را redraw نمایید.
پیشرفته : پیوسته کردن چند خطی (line)

یک تریسم با فرمان line درست کردیم و حالا می خواهیم آن را به هم پیوسته کنیم

ابتدا فرمان pedit را اجرا  کرده و چند خطی را انتخاب و در مرحله بعد  J   را تایپ کرده  و از فرمان خارج می شویم
حال چند خطی به pline  تبدیل شده است.
پیشرفته: به دست آوردن مساحت و محیط ترسیم
اتوکد برای به دست آوردن مساحت بسیار قوی است و به راحتی می توان نمودارها و چند ضلعی ها را مساحی نمود.

برای تعیین مساحت یک ترسیم در خط فرمان area را تایپ نموده و سپس گوشه های ترسم را تک تک انتخاب می کنیم. راه بسیار ساده تری برای تعیین مساحت ترسیمات بسته و زیر منحنی به شرح زیر است ابتدا در خط فرمان bo را اجرا کرده و در پنجره ظاهر شده روی دکمه pick point کیک کرده و نقطه ای درون ترسیمات را مشخص می کنیم و دکمه enter را می زنیم . حال ترسیم به صورت به هم پیوسته است و فرمان area را اجرا کرده و در خط فرمان O را تایپ می کنیم و گوشه ای از ترسم را مشخص می کنیم حال محیط و مساحت ترسیمarea = و محیط = Perimeter را مشخص می کند.
در ضمن اگر بخواهید جند ترسیم را با هم جمع کنیم می توان: ابتدای اجرای دستور گزینه add را انتخاب و سپس ترسیم را مساحی کرده و در آخر مشاهده می کنید که از فرمان خارج نشده و ترسیم بعدی را وارد کرده و مجموع دو ترسیم را در قسمت Total area نشان می دهد.

موافقين ۰ مخالفين ۰ ۹۳/۰۱/۰۴
yasser jahanpak

نظرات سازنده شما (۰)

فعلا نظری ثبت نشده!!!!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی